Medewerkers versterken elkaar

 Team coaching

Wil jij jouw team laten excelleren?

Symptomen om te herkennen:

  1. Gebrek aan motivatie of weerstand tegen verandering
  2. Onvoldoende capaciteit voor innovatie
  3. Vastzitten in oude routines of probleem denken
  4. Verwarring of conflicten over prioriteiten en waarden
  5. Onvoldoende competenties of te weinig productiviteit
  6. Negatieve mindset of gebrek aan besluitvaardigheid
  7. Te weinig omzet en/of financiële problemen

Gewenste resultaten:

  • Toename van motivatie en bijdragen aan verandering
  • Meer innovatie en veerkracht
  • Nieuwe ideeën en creatieve oplossingen genereren
  • Helderheid over rollen/gedeelde visie en waarden
  • Medewerkers ontwikkelen zich en doelstellingen worden behaald
  • Flexibele mindset en pro-actief handelen
  • Voldoende omzet en financieel gezond

Wat maakt een team succesvol?

verantwoordelijkheid en autonomie

Voorwaarden om te excelleren:

1. Vertrouwen/acceptatie -  psychologische veiligheid

2. Zorg/interesse -  sociale sensitiviteit

3. Respect/verantwoordelijkheid - gelijkwaardige bijdrage aan het team

4. Bijdrage/betekenis - helder wat een taak bijdraagt aan anderen

Fit for the future.

De onderstroom op tafel

Het  zelfbeschermingsmechanisme van mensen gaat vechten, vluchten of bevriest zodra gevaar dreigt. Weerstand, ieder voor zich, indekken, wandelgang gesprekken of passiviteit zijn bekende symptomen.

Het herkennen en erkennen van de 'onderstroom' is het begin van de oplossing. De voorwaarden om te excelleren zijn de basis van een winnend team. 

Teamleden gaan weer pro-actief op zoek gaan naar nieuwe mogelijkheden. Creativiteit, energie en motivatie neemt toe. Iedereen neemt zijn plek in, leeft zijn ambitie uit en draagt met bezieling bij aan de missie en de visie.

Werken met bezieling

Voordelen van een effectief team:

  • Team leden zijn in verbinding met hun passie en motivatie.
  • Gedeelde waarden, missie en visie.
  • Respect voor diversiteit.
  • Samenwerken en informatie delen waardoor synergie wordt bereikt.
  • Efficiënt gebruik van middelen en tijd
  • In contact met interne- en externe hulpbronnen.
  • Wendbaar, lenig en flexibel.
  • Gezamenlijke verantwoordelijkheid voor de resultaten.

If everyone is moving forward together, 

succes takes care of itself, Henry Ford

transformatie organisatie

Wat is generatieve coaching?

Generatief betekent iets creëren wat nog niet bestaat. Verbeelding is daarbij belangrijker dan kennis. 

Generatief samenwerken betekent 1 + 1 = 3 of zelfs meer. Ieders motivatie en ambitie wordt verbonden met een gedeelde intentie voor het team. Kennis en ervaring worden uitgewisseld waardoor samen unieke producten of diensten worden gecreëerd. 

Om succesvol te zijn én blijven is het van belang om a. de voorwaarden om te excelleren te faciliteren en b. een flexibele mindset te creëren. Met omgekeerde planning wordt vanuit het doel beredeneerd welke mindset en (externe) hulpbronnen nodig zijn om succesvol te zijn. 

Mindset is keuze

Hoe maakt Mindset het verschil?

Een mindset wordt bepaald door intenties, identiteit, waarden, overtuigingen, vaardigheden en stemming. Soms lijken mensen 'vast' te zitten in één manier van denken en doen. Terwijl we ieder moment de  keuze hebben om onze mindset te veranderen.

Een flexiblele mindset maakt het verschil tussen falen en succes. Op basis van het gewenste resultaat kies je welke mindset inclusief competenties nodig zijn. Naast het leren van elkaar zijn ook alle onderdelen van de Practitioner online als hulpbron beschikbaar om competenties verder te ontwikkelen.

I bring out the best in you.

You bring out the best in me, us.

Routekaart voor Succes:

zelfvertrouwen ontwikkelen

1. Wat is de huidige situatie?

Informatie verzamelen. Wat werkt wel en wil je behouden? 

Wat werkt (nog) niet? Waar willen we het niet over hebben? 

Welke symptomen zijn waar te nemen? Wat is de oorzaak van deze symptomen?

2. Wat is de gewenste situatie?

Welke lange termijn effecten wil je met het team bereiken? Welke intentie, mindset en acties zijn nodig? 

Wat is er veranderd als de lange termijn effecten zijn bereikt? Waaraan is dat te merken? 

Welke stemming en welk gedrag is dan zichtbaar? 

Ontwikkelen producten diensten

3. Actie plan

Wat zijn de belangrijkste stappen die nodig zijn om de gewenste situatie te bereiken? 

Welke hulpbronnen zijn beschikbaar? Hoeveel tijd kan worden vrijgemaakt? 

Wat kan misgaan of ontbreekt nog? Maak een 'storybord' als overzicht van de te nemen stappen.

plezier passie drijfveren

4. Actie ondernemen

Welke actie heeft nu de prioriteit? Verhelderen motivatie, missie en visie? Ontwikkelen product of dienst?

Afstemming tussen medewerkers en ontwikkeling van competenties? Meer omzet of klanttevredenheid?

Meer waarde genereren voor belanghebbenden of het bouwen van win-win relaties? 

5. Hindernissen overwinnen

Welke obstakels belemmeren de voortgang? Wat is er nodig om die te overwinnen?

Wat is de waarde van kritiek en weerstand? Hoe kun je hier optimaal gebruik van maken?

Hoe creëer je een mindset om te groeien? Welke in- en externe hulpbronnen zijn beschikbaar?

meten is weten.

6. Voortgang meten en flexibel zijn

Hoe maakt je resultaten zichtbaar? Welke volg systemen zijn al beschikbaar?

Hoe creëer je gezamenlijke verantwoordelijkheid? Hoe stuur je op mindset?

Wie bewaakt het proces? Zodat als het nodig is tijdig kan worden bijgestuurd!

Fit for the future.

7. Verandering verankeren

Welke dagelijkse activiteiten wil je inbouwen om te zorgen voor integratie?

Wat zijn succes gewoonten die zorgen voor een balans tussen mens en taak?

Hoe faciliteer je dat medewerkers 'best practices' uitwisselen en elkaar inspireren?

Wil jij ook een succesvol team? 

Ieder team is uniek en dat vraagt natuurlijk om maatwerk. Kennis maken is de eerste stap.

In co-creatie ontwikkelen we samen een route om jouw gewenste resultaten te bereiken.