Crisis overleven?

Groei of transitie realiseren?

toekomst bestendige organisatie

Herkenbare symptomen:

  1. Gebrek aan motivatie of weerstand tegen verandering
  2. Onvoldoende capaciteit voor innovatie
  3. Vastzitten in oude routines of probleem denken
  4. Verwarring of conflicten over prioriteiten en waarden
  5. Onvoldoende competenties bij medewerkers
  6. Slechte prestaties of productiviteit
  7. Negatieve mindset of gebrek aan besluitvaardigheid
  8. Te weinig omzet en/of financiële problemen

Gewenste resultaten:

  • Toename van motivatie en bijdragen aan verandering
  • Meer innovatie en veerkracht
  • Nieuwe ideeën en creatieve oplossingen genereren
  • Helderheid over rollen/gedeelde visie en waarden
  • Medewerkers ontwikkelen zich en werken generatief samen 
  • Belangrijke doelstellingen worden behaald
  • Flexibele mindset en pro-actief handelen
  • Voldoende omzet en financieel gezond
Passie-Missie-Visie

Het begint met.....de cirkel van Succes

Resultaat gebieden:

1.  Persoonlijke voldoening - verbinding met passie én persoonlijke groei

2.  Betekenisvolle bijdrage - balans tevreden medewerkers én doelgroep

3.  Innovatie en veerkracht - competent team én samenwerkings partners

4.  Schaalbare groei - win-win relaties én tevreden belanghebbenden

5.  Financieel gezond - voldoende omzet én tevreden investeerders

Passie-Missie-Visie

Het begint met.....de cirkel van Succes

Resultaat gebieden:

1.  Persoonlijke voldoening - verbinding met passie én persoonlijke groei

2.  Betekenisvolle bijdrage - balans tevreden medewerkers én doelgroep

3.  Innovatie en veerkracht - competent team én samenwerkings partners

4.  Schaalbare groei -           win-win relaties én tevreden belanghebbenden

5.  Financieel gezond - voldoende omzet én tevreden investeerders

What is the difference that makes the difference?

transformatie organisatie

Waarom generatieve consulting?

De toekomst is niet meer wat het geweest is, Arthur C. Clarke.

Oplossingen uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. Generatief betekent iets creëren wat nog niet bestaat. Verbeelding, 'out of the box' en co-creatie zijn daarbij belangrijker dan kennis. Generatieve samenwerking is een continu proces waarbij medewerkers gezamenlijk hun potentieel verder ontwikkelen, zelf problemen oplossen én nieuwe mogelijkheden creëren. Zodat synergie ontstaat en een   duurzame organisatie wordt gerealiseerd.

Onderzoek naar succesvolle leiders en organisaties wijst uit welke mindset in een specifieke situatie effectief is. Vraagt de huidige situatie een focus op persoonlijke voldoening, een betekenisvolle bijdrage, innovatie & veerkracht, schaalbare groei of financiële gezondheid?  Succesvol  zijn én blijven vraagt een flexibele mindset. 

Mindset is keuze

Hoe maakt mindset het verschil?

Onze mindset wordt bepaald door intentie, identiteit, waarden, overtuigingen, vaardigheden en stemming. Via een vragen lijst wordt de huidige mindset zichtbaar in relatie tot die van succesvolle leiders met dezelfde focus. Zo worden kwaliteiten en ontwikkelpunten zichtbaar waarmee je gericht aan de slag kunt.

Het is van belang om eerst naar de meta mindset te kijken (passie, visie, missie, ambitie en rol). Daarna de macro mindset (vaardigheden) en tot slot de micro mindset (gedrag). Met als resultaat dat helder is welke kwaliteiten het verschil maken tussen falen en succes. 

Kies bewust en focus op:

Mensen-commitment-groei

Groei stimuleren.

Acties:

1. Zelf / identiteit - Verbinden met passie, motivatie en 'purpose'

2. Doelgroep - producten/diensten ontwikkelen die waarde toevoegen

3. Team - afstemming persoonlijke missie én competenties ontwikkelen

4. Partners - win-win relaties creëren én hulpmiddelen benutten

5. Investeerder / belanghebbende - middelen genereren én waarde toevoegen

Resultaten:

  • Toename van voldoening en motivatie
  • Een betekenisvolle bijdrage 
  • Innovatie en veerkracht
  • Schaalbare groei
  • Financieel gezond 
Organisatie ontwikkeling

Innovatie en veerkracht.

Acties:

1. Benchmarking - collectieve normen stellen

2. Brainstorming - innovatieve opties verbeelden

3. Generatief samenwerken - iets unieks co-creëren

4. Best Practices - succesvolle strategieën uitwisselen

Resultaten:

  • Wijze beslissingen nemen
  • Prestaties verbeteren
  • Nieuwe ideeën genereren
  • Creatieve oplossingen ontwikkelen
Crisis beslissen transformatie

Crisis overleven.

Acties:

1. Empowering - motivatie, diversiteit, vertrouwen, autonomie

2. Coaching - ontwikkelen, aandacht, mentor, vertrouwen, team 

3. Delen - openheid, kennis uitwisselen, consensus, visie / richting

4. Stretchen - uitdagen, aanmoedigen, innovatie, de lat omhoog

Resultaten:

  • Verandering bewerkstelligen
  • Mensen ontwikkelen / laten groeien
  • Waarden realiseren
  • Specifieke bedrijfs resultaten behalen

Creativity is intelligence having fun, Albert Einstein

Routekaart voor Succes:

zelfvertrouwen ontwikkelen

1. Wat is de huidige situatie?

Informatie verzamelen. Wat werkt wel en wil je behouden? 

Wat werkt (nog) niet? Waar willen we het niet over hebben? 

Welke symptomen zijn waar te nemen? Wat is de oorzaak van deze symptomen?

2. Wat is de gewenste situatie?

Welke lange termijn effecten wil de organisatie bereiken? Welke intentie, mindset en acties zijn nodig? 

Wat is er veranderd als de lange termijn effecten zijn bereikt? Waaraan is dat te merken? 

Welke stemming en welk gedrag is dan zichtbaar? 

Ontwikkelen producten diensten

3. Actie plan.

Wat zijn de belangrijkste stappen die nodig zijn om de gewenste situatie te bereiken? 

Welke hulpbronnen zijn beschikbaar? Hoeveel tijd kan worden vrijgemaakt? 

Wat kan misgaan of ontbreekt nog? Maak een 'storybord' als overzicht van de te nemen stappen.

plezier passie drijfveren

4. Actie ondernemen.

Welke actie heeft nu de prioriteit? Verhelderen motivatie en visie? Ontwikkelen product of dienst?

Afstemming tussen medewerkers en ontwikkeling van competenties? Meer omzet en winst?

Meer waarde genereren voor belanghebbenden of het bouwen van win-win relaties? 

5. Hindernissen overwinnen.

Welke obstakels belemmeren de voortgang? Wat is er nodig om die te overwinnen?

Wat is de waarde van kritiek en weerstand? Hoe kun je hier optimaal gebruik van maken?

Hoe creëer je een mindset om te groeien? Welke in- en externe hulpbronnen zijn beschikbaar?

meten is weten.

6. Voortgang meten en flexibel zijn.

Hoe maakt je resultaten zichtbaar? Welke volg systemen zijn al beschikbaar?

Hoe creëer je gezamenlijke verantwoordelijkheid? Hoe stuur je op mindset?

Wie bewaakt het proces? Zodat als het nodig is tijdig kan worden bijgestuurd!

Fit for the future.

7. Verandering verankeren.

Welke dagelijkse activiteiten wil je inbouwen om te zorgen voor integratie?

Wat zijn succes gewoonten die zorgen voor een balans tussen mens en taak?

Hoe faciliteer je dat medewerkers 'best practices' uitwisselen en elkaar inspireren?

Wil jij ook een duurzame organisatie? 

Iedere organisatie is uniek en dat vraagt natuurlijk om maatwerk. Kennis maken is de eerste stap.

In co-creatie ontwikkelen we samen een route om te groeien, te innoveren of een crisis te overwinnen.