In het laatste geval dan zijn deze uitgangspunten een super handig middelen om regie te hebben en houden.
Tijdens opleidingen zeg ik regelmatig het volgende: “als je deze 3 basis uitgangspunten echt weet te doorgronden, herkent waar je jezelf beperkt en kan ‘schakelen’ naar wat wel voor je werkt dan gaat je leven er heel anders uitzien.’ Dan is de investering in deze training al meer dan de moeite waard geweest.
Wil je meer invloed op je levensgeluk? Met het uitbreiden van jouw regie en het nemen van je verantwoordelijkheid zul je verstelt staan hoeveel meer je nog kunt bereiken dan je nu al doet.
Ik zet de 3 basis uitgangspunten nog een keer voor je op een rij:
1. Ga aan de kant van de oorzaak staan.
Herken waar je je invloed weggeeft aan de omstandigheden of aan andere mensen. Of je het nou wel of niet zo ervaart: “Je hebt altijd een keuze”!
Kies ik mijn doel of kiest het doel mij, Paul de Blot
Ook al is dat niet altijd een makkelijke keuze. Het betekent ook dat je ervoor kan kiezen om omstandigheden waar je geen invloed op hebt te leren accepteren. Accepteren is soms makkelijk en soms echt een proces waar je tijd voor hebt te nemen. Als ik bijvoorbeeld word ontslagen omdat het bedrijf waarvoor ik werk failliet gaat dan kan ik dat niet veranderen. Wel kan ik kiezen hoe ik met deze ingrijpende verandering omga. Waarbij ik boos, bang en verdrietig mag zijn en tegelijkertijd ook stap voor stap kan onderzoeken wat ik nodig heb om door deze moeilijke periode heen te komen en weer iets nieuws op te bouwen.
Je zult merken dat je meer in je kracht komt te staan als je zelf kiest in plaats van andere mensen voor je te laten beslissen. Voor in de bus zitten betekent overigens niet dat je nooit achterin mag zitten. Dat kan ook een bewuste keuze zijn. En weet dat je altijd weer kan ‘schakelen’ als het voor jou niet de goede kant opgaat.
Heb jij bij de geboorte een gebruiksaanwijzing van je brein meegekregen?
Bewustwording van ‘hoe’ je hersenen werken en leren hoe je daarop invloed kunt uitoefenen is heel belangrijk om je eigen ‘levensbus’ te besturen. Neuropsycholoog en hoogleraar Klinische Neuropsychologie Margriet Sitskoorn geeft in onderstaand filmpje een korte introductie over het belang van zelf invloed uitoefenen op je hersenen:
2. Verander beperkende overtuigingen in verruimende overtuigingen.
Begin eens simpel met het veranderen van je taalgebruik. Ik kan niet – ik kan het nog niet – ik kan het leren. Word je bewust van je eigen gedachten en luister goed naar wat je tegen anderen zegt. Beperkende overtuigingen worden ook wel eens gedachten virussen genoemd. Zie het als een spel om ze bij jezelf op te sporen. Te onderzoeken hoe je ooit op die gedachte bent gekomen en jezelf de vraag te stellen: “is het wel echt zo? , en hoe weet ik dat het waar is?”. Is er wettig en overtuigend bewijs? Vaak zijn beperkende overtuigingen niet reëel en is het heel waardevol om ze om te buigen in verruimende overtuigingen. Bij sommige overtuigingen gaat dat makkelijk en soms is het een proces waarbij de hulp van bijvoorbeeld een coach handig kan zijn.
Benut jij al jouw capaciteiten?
Het verhaal gaat dat lang geleden in Spanje een klein jongetje met de naam Pablo voor het eerst naar school ging. Hij vond het best spannend en trok zich een beetje terug in de klas. Bij het wekelijkse tekenuurtje leefde hij echter helemaal op. Hij tekende vol vuur de meest prachtige huizen, met ovale ramen, paarse muren en allerlei vormen die de meeste mensen nog nooit bij huizen hadden gezien. De juf zag de tekeningen van Pablo en zei: “dat soort huizen bestaan niet”, en ze verscheurde zijn tekeningen. De rest van het jaar tekende Pablo niet meer in de klas. Zijn witte tekenvellen bleven hagelwit. Het jaar daarop kreeg Pablo een andere juf. Aan het eind van het eerste teken uur zag ze de witte tekenvellen van Pablo. Ze slaakte een kreet van verrukking: “ooohhhh, kijk nou toch eens, wat een mooie ijsbeer, en die sneeuwstorm. Oh wat prachtig”. Vanaf dat moment is Pablo weer begonnen met tekenen. En hij schijnt er later nog heel beroemd mee te zijn geworden.
Alle kinderen zijn geboren artiesten, Pablo Picasso.
De vraag is ‘hoe‘ we ervoor zorgen dat we onze creativiteit en artisticiteit behouden als we opgroeien. Hoe doe jij dat?
3. Richt je aandacht op wat je wilt bereiken.
Formuleer je doelen positief. Afbakenen van wat je niet (meer) wilt is prima. En wat wil je daarvoor in de plaats?
Je kent vast wel mensen in je omgeving die willen stoppen met …….. roken, teveel drinken, ruzie maken, teveel werken, te laat naar bed gaan en zo kan ik nog wel even doorgaan. Als stoppen met iets zo makkelijk zou zijn dan zouden we dat als mensen al lang en succesvol hebben gedaan. Kijk voor de aardigheid eens naar het volgende, hilarische filmpje:
Is dit de oplossing? Ik dacht het niet. Mocht jij denken van wel dan stel ik voor dat je 5 euro naar me overmaakt, dan bel ik je op om je te vertellen dat je gewoon moet…….stoppen met waar je last van hebt. Probleem opgelost!
Voor opvoeders en docenten kan het ook een verademing zijn om de aandacht van kinderen op het positieve te richten. Niet aankomen, niet aanzitten, niet in de plas springen is gewoon geen handige vorm van programmeren. NLP gaat over hoe programmeer je je neurologie met behulp van taal. Dus maak de vertaalslag naar wat je wil dat ze wel gaan doen. Het lost heus niet alles op wat nog niet lekker loopt en het maakt wel degelijk een groot verschil. Succes met veranderen!