Jij maakt het verschil!
Welke potentie zie je bij de ander?
Heb je wel eens in een omgeving gewerkt waar jouw kwaliteiten niet of onvoldoende op waarde werden geschat?
Of dat je wel te horen krijgt wat anders moet en niet te horen krijgt waar de leiding of collega’s tevreden over zijn?
Zijn er wel eens momenten geweest in jouw omgeving waarin iemand werd gepest of genegeerd?
En ken je medewerkers of leerlingen waarvan je weet dat er veel meer in zit dan er uitkomt?
Wil je leren hoe je het beste uit jezelf en anderen haalt?
Dan is tijd voor ………Sponsorschap!
Wat is Sponsorschap?
Een sponsor is aanwezig voor de ander. Een mens is geen machine die draait op gas of elektriciteit. Ieder mens is een groepsgebonden wezen en heeft naast voldoende veiligheid behoefte aan eten, drinken, zuurstof en…… aandacht.
Boodschappen om te communiceren zijn: “ik zie jou”, “jij bestaat”, “je bent waardevol”, “jij bent uniek” en “jij hebt iets bij te dragen”. Positieve aandacht voor de mens achter de puber, leerling, kollega of leidinggevende is de sleutel tot succes. Door samen te werken met mensen die in jou en je kwaliteiten geloven wordt zoveel meer mogelijk.
Sponsorschap is ......... het proces van het herkennen en
erkennen van de kerneigenschappen van een persoon.
Hoe werkt sponsorschap?
Sponsorschap heeft te maken met het creëren van een context waarbinnen anderen optimaal kunnen presteren, groeien en excelleren. Het ‘promoten’ van de unieke kwaliteiten van degene die wordt gesponsord.
Een succesvolle sponsor gelooft in de ander en laat zien dat hij of zij het verschil kan maken.
Welke leiderschapsstijl heeft een sponsor?
De leiderschapsstijl van een sponsor is individu gerichte aandacht. Dat betekent dat er meer aandacht is voor de behoeften en het potentieel van het individu dan voor de taak.
De impact van sponsorschap is als volgt:
Positief sponsorschap maakt groei en verandering mogelijk op de laag van de identiteit.
De sponsor draagt bij aan de motivatie, het vertrouwen en het vermogen van iemand om te kunnen veranderen.
Wat heb je nodig om sponsor te zijn?
Belangrijke vaardigheden van de sponsor zelf zijn:
• gecentreerd en intern congruent zijn
• emotioneel met anderen verbonden
• nieuwsgierig en ontvankelijk
• het vermogen om gedrag en vaardigheden van iemand te benoemen op een manier die ertoe bijdraagt dat iemand het beste uit zichzelf haalt
• beperkende gedachten en gevoelens die persoonlijke groei verhinderen herkennen en een bijdrage leveren aan het transformeren van deze beperkingen.
In de inspirerende onderwijs film: “Freedom Writers” staan prachtige voorbeelden zoals: ‘we mattared’ en de navolgende scene ‘You are the Heroes’:
Neem eens de tijd om stil te staan bij iemand in jouw omgeving die je meer kwaliteiten toedicht dan er nu uitkomen.
- Welke nog niet gebruikte kwaliteit herken je in deze persoon?
- Hoe kun jij eraan bijdragen dat deze persoon deze kwaliteit in zichzelf gaat herkennen?
- Wat is ervoor nodig dat deze kwaliteit ook tot wasdom gaat komen?
Het is een proces om via sponsoring bij te dragen aan de ontwikkeling van een ander. Je zult merken hoeveel voldoening het jou geeft als de ander groeit in zijn of haar rol. Het is echt gaaf om te doen.